پیروزمند بورس

راهنمای موفقیت و پیروزی در بورس

پیروزمند بورس

راهنمای موفقیت و پیروزی در بورس

آموزش جامع خرید عرضه اولیه و دریافت کدبورسی

آموزش جامع خرید عرضه اولیه و دریافت کدبورسی و سجام رایگان

عرضه اولیه

چگونه برای خرید عرضه اولیه در بورس ثبت نام کنیم؟

عرضه های اولیه را یک ابزار مناسب برای حفظ و ورود نقدینگی به بازار دانست که در اکثر موارد سود خوبی را نصیب سهامداران خود کرده اند. با خرید یک عرضه اولیه می توان به تامین نقدینگی برای یک کسب و کار یا افزایش سرمایه مورد نیاز یک کسب و کار کمک کرد. در واقع هنگامی که سهام شرکتی برای اولین بار در بورس عرضه می شود، به روز اول عرضه سهام اصطلاحا عرضه اولیه گفته می شود. خرید عرضه اولیه در بورس معمولا از جمله فعالیت هایی است که به سرمایه گذاران تازه وارد برای خرید و فروش سهام پیشنهاد میشود چرا که عرضه های اولیه به خاطر جذابیت قیمتی مورد استقبال سرمایه گذاران واقع شده و در چند روز ابتدایی شاهد رشد قبمت آن می باشیم. ما در این مطلب قصد داریم شما را با مراحل خرید سهام عرضه اولیه و ثبت نام در بورس بصورت گام به گام آشنا کنیم.

عرضه اولیه سهام چیست؟

این اصطلاح ترجمه شده عبارت (initial public offering (ipo می باشد. معنی این عبارت، عرضه عمومی اولیه می باشد، که در بورس اصطلاحا به آن عرضه اولیه گفته می شود. هنگامی که سهام شرکتی برای اولین بار در بورس عرضه می شود، به روز اول عرضه سهام اصطلاحا عرضه اولیه گفته می شود. در این هنگام درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس اوراق بهادار توسط سرمایه گذاران خریداری می شود. تجربه نشان داده که بیشتر عرضه اولیه هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده اند. به همین دلیل برای فعالین بازار همیشه جذابیت داشته است. عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت، شرکت تازه ایست. بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است. خیلی از این شرکت ها ممکن است یک شرکت دولتی باشند که سالهای زیادی سابقه داشته اند. این نوع سهام شرایطش نسبت به خرید و فروش عادی سهام کمی متفاوت است. اما بعد از آن دیگر تفاوتی با بقیه سهام موجود در بورس ندارد. حال سوال اینجاست که وقتی سهام یک شرکت برای بار اول در بورس عرضه می شود ما چگونه می توانیم آن را بخریم؟

چرا سهام عرضه اولیه شده با رشد قیمت روبه‌رو می‌شوند؟

شرکت ها قبل از ورود به بازار سرمایه ممکن است شرکت دولتی و یا خصوصی باشند ولی به محض ورود به بازار سرمایه، سهامی عام می شوند و عده ای زیادی از خریداران سهام این شرکت، مالک آن و به اصطلاح سهامدار می شوند. زمانی که شرکتی قصد ورود به بورس را دارد بعد از طی کردن مراحل پذیرش تاریخ برای ورود آن به بازار سرمایه در نظر گرفته می شود.

به طور کلی دیدگاه مثبتی پیرامون عرضه اولیه سهام وجود دارد و این مسئله موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران مختلف تمایل به خرید سهام مزبور در روزهای معاملاتی بعد بشوند، این دسته از افراد به دلیل جذابیت بالایی که برای این سهام متصور هستند حاضرند تا در سقف قیمتی آن روز معاملاتی نیز سفارش خرید بگذارند و از این دریچه تقاضای سنگینی در سقف قیمتی برای سهم به وجود می‌آید و به اصطلاح صف خرید سنگینی برای آن به وجود می‌آید. حال سهامدار عمده متناسب با برنامه‌ریزی‌های خود اقدام به عرضه سهام به متقاضیان می‌کند و در نتیجه معاملات شکل می‌گیرد. این موضوع طی روزهای معاملاتی بعد نیز تکرار می‌گردد و این موضوع موجب ایجاد سود معاملاتی جذاب در عرضه اولیه‌ سهام می‌گردد.

روش بوک بیلدینگ در عرضه اولیه چیست؟

به تازگی در بورس تهران از روش جدیدی با نام بوک بیلدینگ رونمایی شده است. از این به بعد شما برای خرید عرضه اولیه باید به روش بوک بیلدینگ اقدام به خرید سهام بکنید. مهم ترین مزیت در روش عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ، امکان ثبت سفارش به قیمت های متفاوت می باشد. در این روش هر سفارش با توجه به حداکثر حجم مشخص شده در قیمتی که خریدار تعیین می کند در سامانه معاملات ثبت خواهد شد و در تخصیص سهام بی عدالتی ایجاد نخواهد شد.

در روش بوک بیلدینگ هر خریدار با توجه به تحلیل و بررسی های خود، درخواست خرید سهام را در ساعتی مشخص که از قبل ناظر بازار اعلام می کند، در سیستم معاملاتی ثبت می کند. اما یکی از معایب این روش قیمت و محدودیت مثبت و منفی ۱۰ درصد می باشد. نهاد عرضه کننده یک قیمت را به عنوان کف قیمت سهم مشخص می کند. حال سرمایه گذاران می توانند سفارش خرید خود را در بازه ای بین این قیمت کف و ۱۰% بالاتر از این قیمت قرار دهند.

مشکل این روش این است که به احتمال زیاد در بیشتر مواقع این کار باعث می شود تا افراد در سقف قیمتی اقدام به ثبت سفارش و خرید سهام بکنند. این امر ممکن است موجب ایجاد صف خرید در عرضه اولیه شود. اما به صورت کلی شما در این روش راحت تر از روش حراج اقدام به خرید می کنید. هم چنین دیگر اولویت با سفارش زودتر نیست و شما نباید خیلی سریع سفارش خود را ثبت کنید. بلکه براساس تحلیل خود آن قیمتی را که در بازه مشخص شده است، انتخاب می کنید و در آن قیمت سفارش خود را ثبت می کنید.

ویژگی های خرید عرضه اولیه به روش بوک‌بیلدینگ چیست ؟

در حال حاضر عرضه‌های اولیه در بازار سهام به روش بوک بیلدینگ است. در این راستا باید به چند نکته توجه داشت:

  1. سهامداران برای ارسال سفارش حداقل ۲ ساعت وقت دارند.
  2. قیمت خرید به‌صورت یک بازه قیمتی اعلام می‌شود. در این میان کف و سقف این بازه قیمتی مشخص است. البته باید عنوان کرد که اولویت با سفارش‌هایی خواهد بود که روی سقف قیمتی قرار داده ‌شده‌ باشد.
  3. حجم قابل‌خرید برای هر کد و در واقع سقف این خرید از سوی ناظر بازار اعلام می‌شود.
  4. اختصاص سهم به سهامداران و هر کد معاملاتی پس از اتمام زمان سفارش گیری آغاز خواهد شد.

آیا امکان خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری وجود دارد؟

امکان خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری مختلف وجود ندارد. هر فرد با هر کد ملی و کد بورسی تنها یک بار می تواند اقدام به خرید عرضه اولیه کند. در مجموع می توان گفت با توجه به روش بوک بیلدینگ خرید عرضه اولیه در روز های بعد از عرضه و تنها در ساعت 8 و نیم صبح امکان پذیر  است و امکان خرید با بیشتر از حد تعیین شده توسط سازمان بورس امکان پذیر نیست.

پیش نیاز خرید سهام عرضه اولیه چیست ؟

خرید سهام عرضه اولیه برای همه افرادی که دارای کد بورسی (کدمعاملاتی) هستند امکان پذیر می باشد. توجه کنید که برای دریافت کد بورسی باید به کارگزاری های بورس مراجعه کنید.  پس از دریافت کد بورسی، یک نام کاربری و رمز عبور آن به منظور ورود به نرم‌افزار معاملاتی توسط کارگزاری برای شما ارسال خواهد شد که با آن می توانید عرضه اولیه بخرید.

برای دریافت کدبورسی رایگان ما آسان ترین راه و روش رایگان را برای شما آموزش می دهیم که برای آن به راهنمای قدم به قدم زیر مراجعه کنید:

راهنمای تصویری قدم به قدم ثبت نام کد بورسی:

کارگزاری آگاه امکانات رایگان ثبت نام دریافت کدبورسی و سجام رایگان را به صورت آنلاین را ایجاد کرده است که ما در این راهنما به صورت قدم به قدم به آن می پردازیم 

در صورتی که به صورت آنلاین به سامانه آگاه اکسپرس مراجعه کنید علاوه بر ثبت‌نام برای دریافت کد بورسی فرم های ثبت‌نام در سامانه سجام نیز خود به خود پر شود. که در این صورت، هزینه سامانه سجام نیز رایگان می‌شود. در مرحله احراز هویت سجام نیز اگر برای احراز هویت به یکی از شعب کارگزاری آگاه مراجعه نمایید هزینه ای بابت احراز هویت احراز هویت سجام از مشتریان دریافت نمی‌شود. نزدیک ترین شعب به محل سکونت شما در مرحله هفتم قابل انتخاب است.

نکته: دو مرحله ثبت نام سجام و احراز هویت سجام در کارگزاری های دیگر مستلزم پرداخت هزینه است و فقط در کارگزاری آگاه رایگان است.

مطابق با تصاویر زیر مرحله به مرحله فرایند ثبت نام خود را پیش ببرید . در هر مرحله چنانچه نیاز به توضیحات بیشتری باشد به طور کامل زیر همان تصویر میتوانید توضیحات مرتبط را مطالعه کنید:

نکته: ممکن است نوشته های موجود در عکس ها با آنچه در سامانه ثبت نام می بینید ممکن است کمی متفاوت باشند. از این نظر نگران نباشید. به طور کلی مراحل تفاوتی ندارند و کارگزاری برای جذاب کردن تغییراتی را در نوشته ها اعمال می کند.

مدارک لازم:

اسکن کارت ملی و صفحه اول و توضیحات شناسنامه و مدرک تحصیلی ( اختیاری )

۱- شروع ثبت نام

 قدم اول:

برای شروع به دریافت کد معاملاتی یا کد بورسی و ثبت نام رایگان سجام از کارگزاری آگاه می‌توانید با مراجعه به سامانه ثبت‌نام آنلاین کارگزاری آگاه به آدرس زیر زیر مراجعه کنید:

برای ورود به سامانه ثبت نام آگاه اکسپرس و دریافت کد بورسی و سجام رایگان کلیک کنید

قدم دوم:

پس از ورود به سایت برای شروع ثبت نام از طریق گزینه ” ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان ” اقدام کنید.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

نکته: اگر پیش از این اطلاعات خود را در سامانه آگاه اکسپرس ثبت کرده‌اید و بعضی از مراحل را قبلا پیموده اید، برای ادامه مسیر خود و همچنین پیگیری ثبت نام انجام شده، به بخش " پیگیری و تکمیل ثبت نام "مراجعه کنید.

قدم سوم: ثبت نام جدید

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

ثبت کد ملی: در صورتی‌که عضو بآشگاه کارگزاری آگاه نیستید، لازم است در صفحه ورود، گزینه “ثبت نام جدید” را انتخاب کنید و پس از انتخاب این گزینه با وارد کردن کد ملی برای شروع ثبت نام اقدام کنید.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

در صورتی که کد ملی وارد شده پیش از این توسط شخص دیگری ثبت شده باشد، امکان ثبت نام جدید برای متقاضی ممکن نیست.

در صورتی که پیش از این عضو بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه بوده‌اید به قدم چهارم مراجعه و قدم سوم را رد کنید

قدم چهارم: ثبت نام از طریق کاربری بآشگاه مشتریان

 ثبت نام با حساب بآشگاه: در صورتی که پیش از این عضو بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه بوده‌اید با انتخاب گزینه “ادامه” می‌توانید علاوه‌بر ثبت‌نام و دریافت کد معاملاتی به صورت آنلاین، کلیه موارد از جمله امتیاز و ریال خود را که پیش از این در بآشگاه کسب کرده‌اید، حفظ کنید.

 ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

با انتخاب این گزینه لازم است با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور حساب بآشگاه خود، ثبت نام کد بورسی را شروع کنید.

مشتریان جدید به قدم سوم مراجعه و قدم چهارم را رد کنید.

۲- ثبت مشخصات فردی

در این صفحه می‌توانید نسبت به تکمیل مشخصات فردی خود مطابق با مدارک هویتی، اقدام کنید.

پس از تکمیل اطلاعات مربوطه با انتخاب گزینه “ادامه ثبت نام”، کلیه اطلاعات این بخش ذخیره شده و به مرحله بعد هدایت خواهید شد.

در صورتی‌که پیش از این در بآشگاه کارگزاری آگاه عضو نبوده‌اید، پس از ثبت مشخصات فردی، به عضویت بآشگاه در خواهید آمد.

با نام کاربری و رمز عبوری که توسط شما در این مرحله تعریف می‌شود، می‌توانید در بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه و نرم‌افزار های معاملاتی آگاه وارد شوید. از این نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سیستم آگاه اکسپرس و تکمیل مشخصات نیز استفاده می‌شود بنابراین آن را جای امنی یادداشت کنید.

همچنین از آنجایی که کلیه اطلاع رسانی‌ها از طریق ایمیل و شماره موبایل صورت می‌گیرد، لذا در ثبت آن‌ها دقت فرمایید.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

پس از تکمیل مشخصات در این مرحله، کد فعالسازی 4 رقمی به شماره موبایل شما ارسال خواهد شد.

با ثبت این کد فعالسازی در صفحه مربوطه، مرحله اول عضویت شما تکمیل شده و می‌توانید بقیه مراحل ثبت نام را انجام دهید.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

نکته مهم: نام کاربری و رمز عبور را حتما درجایی امن یاداشت کنید.

۳- ثبت مشخصات هویتی

در این مرحله پس از تکمیل اطلاعات شناسنامه‌ای و درج آدرس و کدپستی محل سکونت، برای ادامه مراحل می‌توانید گزینه “ادامه ثبت نام” را انتخاب نمایید.

بارگذاری تصاویر مدارک شناسایی در این مرحله الزامی نیست.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

۴- ثبت اطلاعات شغلی

در این بخش لازم است اطلاعات شغلی، شامل عنوان شغل، تلفن محل کار، کد پستی و نشانی محل کار و …. را ثبت کنید.

درصورتی‌که بازنشسته، خانه دار، دانشجو، بیکار و … هستید، می‌توانید اطلاعات محل زندگی خود را به عنوان اطلاعات محل کار درج نمایید.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

۵- ثبت اطلاعات مالی و تحصیلی

در این مرحله لازم است مشخصات حساب بانکی خود شامل نام بانک، نوع حساب، نام شعبه، کد شعبه، شماره حساب وشماره شبا و نیز اطلاعات تحصیلی خود را به صورت صحیح درج نموده و گزینه “ادامه ثبت نام” را انتخاب نمایید.

شماره حساب باید به نام شخصی باشد که قصد دریافت کدبورسی دارد.

بنابراین کلیه اطلاعات باید مربوط به یک شخص باشد و نمی‌توانید از حساب شخص دیگری برای خودتان استفاده کنید.

در صورت مغایرت نام دارنده حساب با مشخصات حساب معاملاتی، امکان برداشت وجه مقدور نخواهد بود.

برای افراد زیر 18 سال، کد بورسی آفلاین صادر خواهد شد.

درصورت تکمیل فرم تعهدنامه کد بورسی آنلاین توسط قیم فرد زیر 18 سال، کد بورسی آنلاین برای ایشان صادر خواهد شد.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

۶- مشاهده اطلاعات ثبت شده

در این بخش لازم است متقاضی صحت اطلاعات ثبت شده را بررسی و در صورت نیاز با استفاده از گزینه “قبلی” برای تصحیح اطلاعات اقدام نماید.

توجه داشته باشید، پس از تایید اطلاعات، امکان تصحیح آن ممکن نیست.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

۷- تعیین روش احراز هویت

در این بخش شما می‎توانید نسبت به تعیین روش احراز هویت خود به شرح زیر اقدام نمایید:

باید با انتخاب “صحت اطلاعات وارد شده را تایید می نمایم” اطلاعات ثبت شده را تایید و گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید.

الف: گزینه مراجعه به شعبه

با انتخاب این گزینه آدرس و شماره تلفن شعب کارگزاری در آن شهر نمایش داده می‌شود.

توجه داشته باشید در صورتی‌که زمان ثبت نام، روش احراز هویت خود را مراجعه به شعبه انتخاب کنید و سپس قصد احراز هویت در دفاتر پیشخوان را داشته باشید، می‌بایست با کارگزاری واحد کدگیری تماس گرفته و درخواست تعویض روش احراز خود را اعلام فرمایید.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

ب: گزینه مراجعه به دفاتر پیشخوان

با انتخاب این گزینه و پس از مشخص کردن شهر موردنظر، آدرس و تلفن دفاتری که سرویس کارگزاری آگاه و سجام را ارائه می‌دهند، نمایش داده می‌شود.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

۸- ثبت نام در سجام

با توجه به الزامی بودن ثبت نام سجام برای صدور کد بورسی، در سامانه آگاه اکسپرس آگاه علاوه بر ثبت نام کد معاملاتی ثبت نام سجام نیز امکان پذیر است.

دراین مرحله کد فعل سازی پنج رقمی به شماره همراه ثبت شده در فرایند ثبت نام ارسال شده و با درج کد توسط متقاضی، مرحله بعد نمایش داده می شود.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

در این مرحله نیز موفقیت آمیز بودن ثبت نام سجام و پایان آن به متقاضی نمایش داده می شود.

پس از استعلامات مربوطه متعاقباً کد پیگیری ده رقمی برای مشتری ارسال می‌شود که متقاضی باید با در دست داشتن کد سجام و مدارک شناسایی و تحصیلی به مراکز احراز هویت مراجعه کند.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

۹- دریافت فرم‌های ثبت نام:

در این مرحله شما می‌تواند با کلیک بر روی لینک آموزش بورس و یا بآشگاه مشتریان، با انواع دوره‌های آموزشی رایگان، ویدیوهای اختصاصی سرمایه‌گذاری، و خدمات متنوع بآشگاه مشتریان آشنا شوید.

هم‌چنین امکان پیگیری ثبت نام نیز از این مرحله وجود دارد که با کلیک روی “گزینه پیگیری” قابل نمایش است. از رمز عبور و نام کاربری که قبلا در مراحل ثبت‌نام وارد کردید برای ورود به سیستم پیگیری استفاده کنید.

در ضمن شما می‌توانید قبل از مراجعه برای احراز هویت با کلیک بر روی گزینه “دریافت فرم های تکمیل شده” آن‌ها را مطالعه و پرینت بگیرید.

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

۱۰- روند صدور کدهای معاملاتی:

پس از تکمیل فرم‌های مربوطه و انجام مراحل قبل، شما می‌توانید در ایام و ساعات کاری به نزدیک‌ترین شعبه یا دفتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری آگاه در محل سکونت خود مراجعه کنید.

پس از انجام احراز هویت، کد معاملات بورس و دسترسی آنلاین یا آفلاین شما، صادر و از طریق شماره موبایل و ایمیل ثبت شده در آگاه اکسپرس، برای شما ارسال خواهد شد.

در زمان احراز هویت (به صورت مراجعه به شعبه یا دفاتر پیشخوان) ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات
  • اصل کارت ملی و کپی از پشت و رو

در صورتی که مشتری احراز هویت سجام را پیش از این انجام نداده باشد، ارائه کد پیگیری ده رقمی سجام که به تلفن همراه شما پیامک می شود در زمان احراز هویت الزامی است.

مدارک لازم احراز هویت: اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات، اصل کارت ملی و کپی از پشت و رو، ارائه کد پیگیری سجام

نکات مهم: 

صحت اطلاعات درج شده در سامانه بر عهده متقاضی است. بنابراین دقت کافی در زمان ثبت اطلاعات الزامیست و نیز توجه داشته باشید اطلاعات شما به صورت محرمانه در کارگزاری ثبت می شود.

در صورتیکه قصد تکمیل ثبت نام خود را دارید باید روی گزینه ادامه کلیک کنید و نام کاربری و رمز عبوری را که پیش از این تعیین کرده اید وارد نمایید.

در صورت فراموشی رمز عبور شما می توانید با مراجعه به سایت بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه و انتخاب گزینه “رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟” رمز خود را بازیابی نمایید.

در هر مرحله، تکمیل موارد ستاره‌دار و دارای آیکون ضروری است و در صورت عدم تکمیل هر یک از آن‌ها، مرحله بعد قابل مشاهده نخواهد بود.

  

۱۱- دریافت آنی مزایا و تخفیف ها در باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه با ثبت کد

کد ارایه شده به شما AS2007 میباشد

"پس از تکمیل ثبت نام تا مرحله 10 طبق راهنمای تصویری" و دریافت کد بورسی جهت تخفیف های آنی و جایزه و مزایای بیشتر در در باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه طبق مراحل زیر عمل کنید:

1. از آدرس زیر به باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه ورود نمایید

لینک ورورد به باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه

2. برای ورود همان رمز ورود آگاه اکسپرس پس از کامل شدن تمام مراحل برای ورود به باشگاه بزنید.

3. برای ثبت کد در منوی بالای صفحه باشگاه در قسمت معرفی معرف کد AS2007 را وارد کنید و تایید کنید و مزایا و تخفیف ها را برای خود دریافت نمایید:

%D9%85%D9%86%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2.jpg

کد ارایه شده به شما AS2007 میباشد

پس فراموش نکنید در کارگزاری آگاه می توانید در باشگاه مشتریان آگاه از مزایای بیشتر بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه با ثبت کد AS2007 نیز بهره مند شوید

حال نوبت به خرید عرضه اولیه می رسد:

مراحل خرید عرضه اولیه:

قدم اول: اطلاع از زمان و مبلغ لازم برای عرضه اولیه

عرضه‌های اولیه معمولا چندین بار در سال انجام می‌شوند. بطور کلی تعداد عرضه‌های اولیه چندان زیاد نیست. در سال 97 بطور کلی 22 عرضه اولیه انجام گرفت.

برای اطلاع از عرضه‌ اولیه باید اخبار سایت‌های بورسی و کانال‌های خبری که این اخبار را اطلاع‌رسانی می‌کنند را پیگیری کنید. بیشتر کارگزاری‌ها نیز این عرضه‌ها را به مشتریان خود اطلاع می‌دهند.

بنابراین وقتی کد بورسی گرفتید، از کارگزاری بپرسید چگونه می‌توانید از عرضه اولیه باخبر شوید، مطمئنا شما را راهنمایی می‌کنند.

پس از اینکه از تاریخ عرضه اولیه اطلاع پیدا کردید، حوالی ساعت 10 صبح همان‌روز سایت www.tsetmc.com را باز کنید و اطلاع‌رسانی‌های ناظر بازار را دنبال کنید.

اطلاعیه‌های ناظر بازار به شکل یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش داده می‌شود. مانند شکل زیر:

پیام ناظر بازار

پس از کلیک روی اعلام اشاره شده، پیام‌های ناظر بازار برای نمادهای مختلف را مشاهده می‌کنید.

در صورتی که قرار باشد عرضه اولیه در روز جاری اتفاق بیفتد، در این پیام‌ها زمان و چگونه این عرضه وجود خواهد داشت.

معمولا ناظر بازار بین ساعات 10 تا 13، پیام مربوط به عرضه اولیه را منتشر می‌کند.

نکته: می‌توانید پیام‌های ناظر بازار در دو روز معاملاتی اخیر را در این صفحه از سایت بورس مشاهده کنید.

نمونه پیام ناظر بازار در خصوص عرضه اولیه:

پیام ناظر بازار عرضه اولیه

همانطور که مشاهده می‌کنید در پیام ناظر بازار، این اطلاعات را می‌توانید بدست آورید:

  • تاریخ عرضه اولیه
  • تعداد کل سهام قابل عرضه
  • ساعت مجاز برای ثبت سفارش
  • سهمیه هر نفر (هر کد معاملاتی)
  • بازه قیمت هر سهم
  • سایر شرایط ورود سفارش

باید به تک تک جزییات این پیام دقت کنید. زیرا وارد کردن اطلاعات اشتباه بطور عمدی یا سهوی، باعث می‌شود عرضه اولیه به شما تعلق نگیرد.

قدم دوم: شارژ کردن حساب سامانه معاملاتی

برای سفارش گذاشتن و خرید سهام، باید حساب سامانه معاملاتی خود را به میزان لازم شارژ کنید. به راحتی می‌توانید این کار را از منوی پرداخت وجه که در سامانه معاملاتی شما وجود دارد، انجام بدهید. در اکثر سامانه‌های معاملاتی، دو حالت برای شارژ حساب وجود دارد: پرداخت آنی و ثبت فیش بانکی.

در پرداخت آنی، مبلغی که برای خرید سهام با در نظر گرفتن کارمزد آن لازم است را وارد کرده و با اتصال به درگاه اینترنتی بانک، آن را پرداخت می‌کنید.

اما اگر به بانک رفته و مبلغ مورد نظرتان برای شارژ حساب را پرداخت کرده‌اید، شماره فیش را در قسمت مورد نظر ثبت می‌کنید تا حسابتان به همان میزان شارژ گردد. بهتر است

شارژ کردن حساب خود را به ساعات نزدیک انجام معامله عرضه اولیه موکول نکنید و در روزهای قبل این کار را انجام دهید؛ زیرا امکان شلوغی سامانه معاملاتی وجود دارد.

قدم سوم: ارسال سفارش خرید در روز عرضه

بعد از اینکه جزییات عرضه اولیه را با مشاهده پیام ناظر بدست آورید و پس از افزایش موجودی حساب‌تان نزد کارگزاری، سفارش خرید عرضه اولیه را در ساعت مشخص شده توسط ناظر ارسال کنید.

اگر بازه زمانی به طور مثال ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح باشد، شما می‌توانید در ساعت مورد نظر وارد سامانه معاملاتی شوید، نماد شرکت مورد نظر را جستجو کرده و با توجه به نقدینگی خود حجم خریدتان را ثبت کنید. این حجم نباید بیشتر از حداکثر حجم درج شده در اطلاعیه عرضه اولیه باشد. زیرا سهمیه هر فرد مشخص شده است و اگر سفارش خرید را بیش از این مقدار قرار دهید، هیچ سهامی به شما تعلق نمی‌گیرد.

البته می‌توانید کف قیمتی یا سقف قیمتی را درج کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر سهم مورد نظر به عقیده شرکت کنندگان ارزنده باشد و بیشتر آنها قیمت سقف را ثبت کنند، شما نیز باید قیمت سقف را درج کنید تا سهام به شما تعلق گیرد. در این حالت، اگر کف قیمتی را درج کنید به احتمال زیاد، سهامی به شما تعلق نمی‌گیرد.

به قیمت مجاز بسیار دقت کنید، قیمت باید دقیقا ریال به ریال با قیمت اعلام شده مطابقت داشته باشد.

مهم: برای قیمت عرضه اولیه همه افراد سقف قیمت مجاز را در فرم سفارش خرید وارد می‌کنند.

در ساعت عرضه اولیه وارد سیستم معاملاتی‌تان شوید.

محاسبه موجودی لازم برای خرید عرضه اولیه بسیار ساده است. کافیست سهمیه هر نفر را در ضربدر حداکثر قیمت مجاز کنید تا حداکثر سرمایه لازم را بدست آورید. مثلا اگر حداکثر قیمت عرضه، 2,750 ریال باشد و سهمیه هر نفر حداکثر 2,000 سهم، حداکثر مبلغ موردنیاز برای خرید 550,000 تومان خواهد بود.

سپس در ساعت مشخص شده برای عرضه اولیه، سفارش خودتان را مطابق با جزییات ارسال کنید.

فرم ارسال سفارش

نکته: فرم فوق مربوط به نرم‌افزار معاملاتی کارگزاری آگاه است ولی بطور کلی اطلاعات موردنیاز برای وارد کردن با سایر کارگزاری‌ها تفاوت چندانی ندارد.

پس از ارسال سفارش، باید پیغام موفقیت‌آمیز بودن ارسال سفارش را ببینید.

برای اطمینان از ارسال شدن سفارش، می‌توانید لیست سفارشات را بررسی کنید.

پس از اینکه سفارش ارسال شد، نیاز به انجام کار خاص دیگری نیست.

قدم چهارم: تخصیص سهام و بررسی نتیجه

تخصیص سهام به هر کدمعاملاتی پس از پایان زمان اعلام شده برای خرید انجام می‌شود. بورس با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان و قیمت وارد شده توسط آنها، سهام را بین شرکت‌کنندگان توزیع می‌کند.

ساعت 17 یا 18 موجودی سهام‌تان را بررسی کنید تا از میزان عرضه تعلق گرفته به خودتان مطلع شوید.

 اگر اولین عرضه اولیه را خریداری کرده‌اید به شما تبریک می‌گوییم.

زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

کسب سود حداکثری از عرضه های اولیه و سهم ها در بورس آرزوی هر سرمایه گذاری است و میتوان گفت همه افرادی که در بورس اقدام به خرید و فروش سهم می کنند به چیزی غیر از سود حداکثری راضی نیستند.

معمولا در روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه، صف خرید برای سهام شرکت عرضه شده شکل خواهد گرفت. یعنی قیمت به حداکثر دامنه نوسان خود (مثبت ۵ درصد) خواهد رسید و تعداد زیادی سفارش برای خرید سهام ثبت خواهد شد.

تصمیم‌گیری برای فروش سهام بر عهده خود شماست. حتی این اختیار را دارید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را بفروشید ولی به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری نمایید. حتی می‌توانید در روزهای پس از عرضه، باز هم از این سهم خریداری کنید. زیرا محدودیت خرید فقط در روز عرضه اولیه وجود دارد و پس از ان محدودیت برداشته می‌شود.

اما در تعیین نقطه خروج از یک سهم و زمان فروش یک سهم نکات مختلف و متفاوتی دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به :

میزان بزرگی و کوچکی یک شرکت
وضعیت صورت مالی و سود دهی آن شرکت (EPS)
تابلوخوانی و وضعیت رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی در خرید و فروش آن سهم ( حجم معاملات و...)
بررسی وضعیت کلی بازار شامل ورود یا خروج نقدینگی

آموزش های بیشتر:

سجام رایگان در کارگزاری آگاه برای آزاد سازی سهام عدالت

ثبت نام رایگان سجام و خرید عرضه اولیه در کارگزاری آگاه

سجام رایگان و احراز هویت مجانی سجام در کارگزاری آگاه

راهنمای ثبت نام در بورس و ثبت نام رایگان سجام و دریافت کدبورسی

راهنمای جامع خرید عرضه اولیه و ثبت نام در بورس اوراق بهادار

راهنمای جامع آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام در بورس اوراق بهادار

سجام رایگان - احراز هویت رایگان - کدبورسی رایگان

آموزش دریافت کدبورسی برای خرید عرضه اولیه و رایگان کردن سجام

آزاد سازی سهام عدالت و آموزش ثبت نام در بورس و سجام رایگان

آموزش آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام رایگان سجام و دریافت کدبورسی برای مدیریت آن

آموزش خرید عرضه اولیه و ثبت نام در بورس و دریافت کدبورسی و سجام رایگان در کارگزاری آگاه

ثبت نام در بورس و سجام رایگان و احراز هویت سجام بدون هرینه

آموزش جامع خرید عرضه اولیه و ثبت نام در بورس و دریافت کدبورسی

آموزش جامع آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام رایگان سجام و کدبورسی

آموزش جامع خرید عرضه اولیه و دریافت کدبورسی و سجام رایگان در کارگزاری آگاه

راهنمای آزادسازی سهام عدالت و مدیریت آن در بورس و دریافت سجام رایگان

چگونه برای خرید عرضه اولیه در کارگزاری آگاه ثبت نام کنیم و کد بورسی و سجام رایگان بگیریم ؟

راهنمای قدم به قدم آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام سجام و دریافت کدبورسی

سجام رایگان - احراز هویت رایگان - کدبورسی رایگان

آزاد سازی سهام عدالت و آموزش ثبت نام در بورس و سجام رایگان

آموزش دریافت کدبورسی برای خرید عرضه اولیه و رایگان کردن سجام